Η μουσική, ο λόγος και η χορευτική κίνηση είναι τα θεμέλια της ανθρώπινης έκφρασης. Στα παιδιά, στους νέους και στους ενήλικες, δηλαδή στον καθένα ενυπάρχει η ικανότητα να εκφραστεί καλλιτεχνικά.

Η μουσική, ο λόγος και η χορευτική κίνηση συνδέονται μέσα από την ενοποιητική δύναμη του ρυθμού. Μουσικές παράμετροι εκφράζονται σωματικά και με αυτόν τον τρόπο εσωτερικοποιούνται. Πάνω σ’αυτή τη βάση ανέπτυξαν ο Carl Orff (1895 – 1982) και η συνεργάτιδά του Gunild Keetman (1904 – 1990) το Orff-Schulwerk, μία από τις πιο πρωτοπορειακές μουσικοπαιδαγωγικές μεθόδους του 20ου αιώνα.

Οι ιδέες τους θέλουν να κάνουν όλους τους ανθρώπους ικανούς να βιώσουν ενεργητικά τις λεγόμενες αμοιβαίες επιδράσεις και να παρακινήσουν τις δημιουργικές δυνάμεις τους. Μαζί με τη γενικότερη μουσική πράξη πρόκειται μαζί να αναπτυχθούν και άλλες δεξιότητες που αφορούν κοινωνικές και επικοινωνιακές διεργασίες.

ΣΧΕΤΙΚΑ ΜΕ ΤΗ ΜΟΥΣΙΚΟΚΙΝΗΤΙΚΗ ΑΓΩΓΗ ORFF

H παιδαγωγική καινοτομία του Orff-Schulwerk είναι επίκαιρη:

Ο διάσημος Γερμανός συνθέτης Carl Orff (1895 – 1982) εμπνεύστηκε και δημιούργησε το Orff-Schulwerk, το οποίο ονομάστηκε στην Ελλάδα από την Πολυξένη Ματέυ το «Μουσική και Κινητική Αγωγή ΟRFF». Η αγωγή αυτή αντιμετωπίζει τον άνθρωπο ως ολότητα σωματική, ψυχική και πνευματική, γι’ αυτό και μπορεί να συμβάλει στη γενική παιδεία και μόρφωση του ανθρώπου, καθώς και να διαμορφώσει ανθρώπους ολοκληρωμένους με κρίση, δημιουργικότητα, φαντασία και αισθητική ευαισθησία. Βασίζεται στην ενότητα της μουσικής, της κίνησης και του λόγου και φέρνει τον άνθρωπο σε βιωματική επαφή με τον κόσμο των αισθητικών μορφών.

Σε ποιους απευθύνεται:

H Μουσικοκινητική Αγωγή ORFF απευθύνεται στα παιδιά όλων των ηλικιών, καθώς και στους ενήλικες. Η επαγγελματική εκπαίδευση της Μουσικοκινητικής Αγωγής ΟRFF απευθύνεται σε μουσικοπαιδαγωγούς, μουσικούς, χορευτές ή και σε απoφοίτους δραματικών σχολών, καθώς και σε δασκάλους, γυμναστές με μουσική κατάρτιση και νηπιαγωγούς. Επίσης απευθύνεται στους γονείς των παιδιών αλλά και σε αυτούς που ασχολούνται με την ψυχολογία (παιδοψυχολόγους κ.ά.).

Με ποιον τρόπο διαπαιδαγωγεί το ORFF:

Η εκπαίδευση στη Μουσικοκινητική Αγωγή προσφέρει μύηση στον κόσμο της μουσικής, σε γνώσεις και δεξιότητες, αλλά και καλλιέργεια της κινητικότητας και εκφραστικότητας του σώματος, καθώς επίσης εξασκεί την παρατηρητικότητα, τη συγκέντρωση, την ετοιμότητα, και καλλιεργεί την φαντασία και την πρωτοβουλία. Τα παιδιά παίζουν από νωρίς με «ευκολόπαιχτα» μουσικά όργανα: ξυλόφωνα, μεταλλόφωνα, φλογέρες, τύμπανα και άλλα μικρά κρουστά. Έτσι μαθαίνουν να αυτενεργούν μουσικά, να αυτοσχεδιάζουν και να συμμετέχουν σε μουσικά σύνολα. Με τον συνδυασμό μουσικής – λόγου – κίνησης δημιουργούνται συχνά στις τάξεις της Μουσικοκινητικής Αγωγής ΟRFF μικρά δρώμενα ή ακόμη και αυτοσχέδιο θέατρο.

Τριετές Πρόγραμμα σε Σπουδές Μουσικοκινητικής Αγωγής ORFF:

H Μουσικοκινητική Αγωγή ΟRFF πρωτοεμφανίστηκε στην Ελλάδα το 1962 με τη συμβολή της Σχολής της Πολυξένης Ματέϋ, η οποία υπήρξε μαθήτρια και στενή συνεργάτης του Carl Orff. Η επαγγελματική εκπαίδευση της Μουσικοκινητικής Αγωγής ΟRFF στην Ελλάδα παρέχεται στη Σχολή Μωραΐτη από το 1986. Η σπουδή είναι τριετής κι έχει τον τίτλο Κύκλος Μετεκπαίδευσης σε Σπουδές Μουσικοκινητικής Αγωγής ORFF και αναγνωρίζεται επισήμως από το ORFF-SCHULWERK FORUM του Ινστιτούτου Carl Orff του Πανεπιστημίου Mozarteum στο Σάλτσμπουργκ της Αυστρίας.